השתלבות דור צעיר של בני המשפחה בעסק משפחתי

בעסק משפחתי עובדים ביחד בני משפחה, בני אותו דור או מספר דורות: יהיו אלה בן או בת זוג, אחים, ילדים, נכדים, מחותנים. להלן שלושה אתגרים שכדאי לשים לב אליהם כאשר בן משפחה מצטרף לעסק. 

האם להשתלב בעסק המשפחתי כמקום עבודה ראשון או שכדאי לעבוד לפני כן במסגרת שאינה העסק המשפחתי?

בנים ובנות של בעלי עסקים מתלבטים בשאלה האם להשתלב בעסק המשפחתי מיד עם סיום הלימודים או ההכשרה, או שכדאי לעבוד לפני כן במקום עבודה שאינו בבעלות משפחתם.

ובכן, הדעות בנושא זה נחלקות.

היתרונות בהשתלבות בעסק המשפחתי כמקום עבודה ראשון הם בכך שאין צורך לחפש עבודה בשוק העבודה התחרותי. פעמים רבות בנים ובנות של בעלי עסקים כבר מגיעים עם ידע מפותח על העסק ויכולים לתרום לפעילות העסקית כבר בשלב מוקדם.

מאידך, אם מתחילים לעבוד בעסק המשפחתי כמשרה ראשונה יש לכך מספר משמעויות פחות מקדמות: הבן המצטרף לא צובר ניסיון בתנאי שוק עבודה "רגילים" ללא ההקלות או הקשיים שמאפיינים את העבודה בעסק משפחתי, דבר שעשוי לפגוע בבגרות התעסוקתית שלו. בנוסף, הבן או הבת אינם מביאים עמם ערך מוסף שצברו בעסקים האחרים שאפשר יהיה לנצל ולמנף בעסק המשפחתי.

בכל מקרה, כפי שנכון לעשות עם כל עובד חדש שמצטרף לעסק, כדאי לבנות תכנית השתלבות שיעצים את היתרונות, הכישורים ופוטנציאל של הבן או הבת המשתלבים ויקטין את הקשיים.

אחד האתגרים המוכרים בעבודת בן משפחה בעסק הוא היעדר הגדרת תפקיד. חשוב לעמוד על נקודה זו ולנסות לייצור הגדרת תפקיד ברורה שתאפשר לכוונן את הציפיות של כל השותפים למיזם המשפחתי וגם להגדיר כלפי עובדים שאינם בני משפחה מהו תפקידו של בן המשפחה המצטרף.

לפני שילוב בן או בת בעסק המשפחתי, כדאי להעריך אילו כישורים הם מביאים עמם ובאיזה תפקיד בעסק הם יוכלו לתרום ולהתפתח באופן מיטבי? כיצד תשפיע הצטרפותו של בן המשפחה החדש על תפקידם של בני המשפחה האחרים? ומהם הצעדים שכדאי לנקוט שיאפשרו לשמור על יחסי משפחה אוהבים לצד עבודה משותפת וקרובה?

מה עושים לטובת שילוב מיטבי של דור חדש בעסק?

הורים-מנהלים רבים מוכנים לשלם מחיר כבד כדי לא לפגוע ברגשות ילדיהם, להבליג ולאפשר זמן ללמידה של משימות עסקיות, גם כאשר הדבר כרוך בעלות כלכלית או מיתוגית בעסק. עסק אמור לפרנס את הדור המכהן ואת הדור המצטרף. עסקים משפחתיים מאופיינים בשאיפה להעביר את העסק בבוא העת לדור הבא מתוך המשפחה.

על מנת שתהליך ההמשכיות ייעשה בצורה שפוגעת במידה מינימלית בהישגים הכלכליים ועל מנת שתתאפשר צמיחה והתפתחות כתוצאה מהצטרפות "דם חדש" הספרות המחקרית ממליצה לעמוד לצד המצטרפים, להוות מודל, להיות קשובים, להדריך, לחזק לעשות את המירב לטובת שמירה על אינטרסים משפחתיים וכלכליים גם יחד.

דורות X;Y;Z; עובדים ביחד

התפתחות מהירה של שיטות עבודה וניהול ותפיסות אישיות שמושפעות מהקשר גילי ותרבותי שונה מובילות באופן טבעי לכך שבני משפחה מדורות שונים רואים ומפרשים דברים באופן שונה. תפיסות חדשות יכולות לאפשר הישרדות, התפתחות וצמיחה של העסק בשוק משתנה במהירות כפי שאנחנו חווים בעשורים האחרונים.

בעת שמאמצים תפיסות חדשות חשוב לבחון את המפגש שלהן עם דרכי עבודה מסורתיות של העסק, המבוססות על ניסיון חיים ומומחיות כדי לאמץ את הדברים הטובים מן החדש ומן הישן.   על מנת שאפשר יהיה ליהנות מכל העולמות: לשמר את הרווחים שתורם לעסק הניסיון רב השנים של דור המייסדים, הקשרים העסקיים, המוניטין וגם לשלב חידושים שיאפשרו לעסק להתפתח, חשוב לפנות זמן להידברות, להקשבה ולפיתוח הסכמות.

ליווי של גורם מקצועי שאינו מעורב רגשית במשפחה, יכול לתרום רבות לביצוע מהלך זה באופן מיטבי.

לעסקים משפחתיים יתרונות רבים ומגוונים. על מנת להינות מיתרונות אלו, יש לטפל באתגרים שעולים במהלך מעגל חייו של העסק המשפחתי באופן מקצועי, מתוכנן ומכוון ליעדים ולחזון משותפים לכל הפועלים במסגרתו.